2017/08/08

Lasten kanssa Kööpenhaminassa

Teimme viime viikolla lasten kanssa kauan odotetun kesälomamatkan Kööpenhaminaan. Olimme reissussa neljä päivää ja jokainen päivä oli täynnä jännää ohjelmaa. Meidän matka jatkui vielä Billundiin jossa tietenkin kävimme myös Legolandissa. Kerron teille vielä myöhemmin meidän Legoland-kokemuksistamme mutta tänään ajattelin jakaa teidän kanssa vähän fiiliskuvia ja matkatärppejä Kööpenhaminasta. Mitä Köpiksessä siis kannattaa tehdä lasten kanssa? Tässä meidän perheen matkatärpit...

Nyhavn. Tämä on alue jonka idyllinen ja värikäs ympäristö viihdyttää myös lapsia. Vieri viereen rakennetut kirkkaaksi maalatut talot ovat legendaarisen kauniit ja maisemat ovat kuin postikortissa. Kanaalista Nyhavnista lähtee paljon turisti-venekiertueita ja on viihdyttävää vain seistä lasten kanssa sillalla ja vilkuttaa alikulkeville vesibusseille ja matkustajille. Nyhavnissa on paljon kivoja ruokapaikkoja joiden terassilla on melkein pakko tarttua tilaisuuteen ja syödä tanskalaista "smörrebrödiä". Meidän lapset naureskelivat leipien nimille, tietty.

Zoo. Kööpenhaminassa on aivan mahtava eläintarha. Sinne pääsee ilmaisella bussilla keskustasta ja matka ei ole kovin pitkä. Tässä eläintarhassa on erikoista se, että tiettyjen eläinten kanssa saa oleskella aitauksen sisällä mm. flamingojen, kenguruiden ja pukkien kanssa. Muutenkin minusta tuntui, että täällä pääsi kovin lähelle eläimiä. Kööpenhaminen eläintarhassa oli myös panttia vastaan saatavilla pienet vedettävät kärryt lapsia varten. Erityisen kiva oli nähdä virtahepot ja viikon ikäinen pieni vastasyntynyt poikanen. Lisäksi zoo:ssa oli myös muita eksoottisia eläimiä kuten kirahveja, jääkarhuja ja sarvikuonoja. Meillä vierähti täällä kokonaiset viisi tuntia (Huhu!!) ja olisimme olleet pidempään jollei päiväunet olisi kutsuneet.

Amalienborg. Vaikka lapset eivät muuten vielä ymmärrä paljon politiikasta, niin kuninkaalliset kiinnostaa aina. Amalienborg on kuninkaallisten kaupunkiasunto joka sijaitsee merellisessä ympäristössä aivan keskustassa. Linnan pihapiiri on erittäin näyttävä aukio jonka keskellä on iso patsas. Lasten mielestä vartijoiden marssia oli erityisen kiva katsella ja ihmettelimme niiden kulkua monta kymmentä minuuttia. Keskipäivällä siellä on vahdinvaihto mutta tätä emme kuitenkaan ehtineet näkemään. Onneksi vartijat liikkuivat muutenkin jotta näimme heidän jäykän marssin.

Tivoli. Tämä paikka on paljon muuta kuin pelkkä huvipuisto. Alueella on paljon ravintoloita ja pieniä kojuja. Me emme ostaneet ranneketta, mutta lapset kävivät kertalipuilla pienille lapsille tarkoitetuissa laitteissa. Tällä alueella tunnelma on kuitenkin tärkeä. Keskellä huvipuistoaluetta oli aivan mielettömän kaunis puutarha ja lavalla esiintyi bändejä. Ravintoloissa kävi kuhina ja lapsiperheitä oli joka puolella. Illan hämärtyessä valot olivat todella tunnelmalliset ja koko paikasta jäi ihana fiilis.

Pieni merenneito. Minä luin pojille H.C. Andersenin satua pienestä merenneidosta meidän matkalla lentokentältä keskustaan. Tämän jälkeen suuntasimme pian katselemaan Kööpenhaminen suosituinta turistikohdetta: patsasta pienestä merenneidosta. Vaikka lapset eivät jaksaneet tuijottaa patsasta kovin pitkään niin he kuitenkin olivat iloisia nähdessä sen. Kymmenen sekuntia myöhemmin he olivat jo siirtymässä eteenpäin. Hahaa. Istuimme hetken viereisen puiston penkillä, söimme välipalaa ja katselimme valokuvaavia turisteja patsaan ympärillä.

Disney Store. Keskellä Kööpenhaminan kävelykatua on monta lelukauppaa jossa on suuri valikoima legoja yms. Koska me olimme suuntaamassa vielä Legolandiin myöhemmin matkallamme päätimme käydä hieman erilaisessa kaupassa, nimittäin Disney Storessa. Se oli lapsille mieletön elämys. Siellä näimme kaikki tutut satuhahmot erilaisissa leluissa, paidoissa ja tavaroissa. Lapset käyttivät täällä isovanhemmiltaan saadut matkarahat ja ostivat itselleen uudesta autoelokuvasta peräisin olevat hahmot. Illalla pojat levittivät uudet lelunsa meidän hotellihuoneen lattialle ja leikkivät rallileikkejä.

Meillä oli aivan ihana reissu ja Kööpenhamina on superhelppo kaupunkimatkakohde lasten kanssa. Suosittelemme ehdottomasti! Sopiva matkan pituus on lasten kanssa 3-4 päivää jotta kerkeäisi myös hengähtää "kierrosten" välissä..

Oletko sinä käynyt Kööpenhaminassa?

-Såfin

1. En ole koskaan käynyt Kööpenhaminassa, mutta joskus sinne haluaisin. Haluaisin viedä lapset juurikin Legolandiin.

1. Joo, siellä kannattaa ehdottomasti vierailla! Kirjoitan Legolandin tunnelmista vielä loppuviikosta - se oli kyllä aika huippu mesta :D

2. Köpis on kyllä ihana kaupunki! Mä rakastuin siihen jo lapsena, jolloin kävin juurikin tuolla eläintarhassa ja tivolissa :D

1. No niin on! <3 Minulla on myös sukujuuria tanskassa ja siksi ehkä voin erityisesti samaistua tähän paikkaan!