2019/01/14

Retki pilvien yläpuolelle

Kerroin viime viikolla meidän aivan mahtavasta lomareissusta jonka aikana halusimme rentoutua ja viettää aikaa yhdessä nauttien auringosta ja valosta Kanariansaarilla, Teneriffalla. Meidän matka oli juuri tätä, mutta emme osanneet aavistaa, että muutaman poolilla ja rannalla vietetyn päivän jälkeen tämän perheen menojalka alkaisi vipattamaan. Näin siinä kävi. Rentoutuminen on kivaa, mutta sen vastapainoksi pitää välillä myös aktivoitua. Hetken mielijohteesta kävimme vieressä olevassa autovuokraamossa tiedustelemassa 7 paikkaisen auton saatavuutta. Seuraavana aamuna meitä odotti hotellin edessä aikamoinen ruoska autoksi. Hädin tuskin tiekuntoinen, mutta vaihtoehtoja ei ollut. Heh. Yhtenä päivänä päätimme tehdä aika erikoisen retken rämisevällä autollamme ja ajoimme Teneriffa-saaren keskellä sijaitsevalle tulivuorelle nimeltä Teide. Tiesimme sen olevan korkealla ja osasimme varautua pakkaamalla autoon mukaan sekä lämmintä vaatetta että kamera kauniita maisemia varten..

Kun ajoimme kohti retkikohdetta saimme kokea jotain melkein vielä huikeampaa kuin itse tulivuoren näkemisen. Kiemurtelevaa tietä pitkin ajellessa näimme kaunista metsää ja hyvin erikoista luontoa. Aurinko joka sinäkin päivänä porotti taivaalta meni yhtäkkiä pilveen ja ajoimme kuin sumussa. 10 minuutin jälkeen oivalsimme mitä oli käynyt, ajoimme pilvien läpi ja olimme yhtäkkiä valkoisen pilvipeiton yläpuolella. Aurinko paistoi jälleen ja pysähdyimme katsomaan tätä melkein maagista näkymää eräälle tasanteelle. Näimme miten puiden latvat katosivat pilvimassan alapuolelle kadotakseen sumuun. Näimme miten aurinko paistoi pilviin niiden yläpuolelta ja koko maisema oli absurdin kaunis. Kaikki oli ikäänkuin ylösalaisin, muttei kuitenkaan. Aurinko pilvien yläpuolella ja pilvipeitto meidän jalkojen alla.

Teidelle emme ennättäneet ihan huipulle asti mutta kävimme huipun juurella katsomassa maisemia ja kivistä ympäristöä. Teide-vuoren juurella oli todella hienon näköistä erimuotoisten kivien ja suurten kivilaaksojen ansiosta. Sen ympäristössä kulki paljon patikointireittejä ja mekin kävimme lyhyellä kävelyllä katsomassa suurta kivimuodostelmaa keskellä laaksoa. Hetken päästä kaipasimme kuitenkin jo takaisin lämpöön, sillä näillä korkeuksilla lämpöä oli vain kolme astetta ja tuuli oli aikamoinen. Onneksi lapset olivat valinneet takkien lisäksi ottaa lämpöiset krokotiiliaamutakkinsa mukaan. Kävimme lopulta lämmittelemässä lähellä olevassa kahvilassa ja suuntasimme takaisin hotellille pilvipeiton ja kauniin metsän läpi.

Aikamoinen päivä - ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka!