2019/04/25

Kuuhullut

Minä olen viime kuukausina tehnyt tällaista laadukasta tarkkailevaa journalismia. Pääosin olen siis itse toiminut tarkkailtavana. Heh. Minua on erityisesti kiinnostanut se miten itse reagoin kuun eri vaiheisiin. Olen aiemminkin huomannut, että etenkin täysikuu vaikuttaa minuun monella tavalla. Aiemmin kun minulla on ollut huono yö takana ilman kummempaa syytä olen jälkikäteen melkein poikkeuksetta huomannut, että sinä yönä on ollut täysikuu. Kiinnostuin tästä enemmän ja aloin tietoisesti seuraamaan kuukalenteria. Nyt huomasin käyttäen minun Oura-sormuksen tuottamaa dataa, että minun unenlaatu on todella paljon heikompaa täyden kuun aikaan. Minulla on myös vaikeampi saada unen päästä kiinni tällaisina öinä. Koska olin hämmästyntyt näistä tuloksista päätin myös kysyä teiltä Instagramin puolella kuinka moni kokee, että täysikuu vaikuttaa unen laatuun. Vastaus oli selkeä: 73% vastaajista kokee nukkuvansa huonommin täydenkuun aikaan..

Minun oli pakko alkaa etsimään lisää tietoa aiheesta. Kuuta syytetään monista eri oudoista ilmiöstä. Sen sanotaan vaikuttavan esimerkiksi rikollisuuteen, hulluun käyttäytymiseen ja unen laatuun. Kuu on tietenkin jännittävä ja hieman tuntematon taivaankappale, joten on ymmärrettävää että siihen liitty paljon kuvitelmia. MUTTA sen jälkeen löysin Sveitsiläisen Baselissa sijaitsevan yliopiston teettämän tutkimuksen jossa on tarkkailtu isoa ryhmää ihmisiä ja heidän unenlaatua pidemmän ajan. Tämän tutkimuksen mukaan täysikuu todellakin vaikuttaa ihmisiin. Ihmisillä kestää keskimäärin 5 minuuttia pidempään nukahtaa, nukumme keskimäärin 20 minuuttia vähemmän ja yllättävintä kaikista: nukumme 30% vähemmän syvää unta täydenkuun aikaan. Tutkimuksessa ihmiset eivät tienneet kuun kalenteria tai tutkimuskysymyksiä.  

Meidän perheessä minä en ole ainut joka nukkuu huonommin täydenkuun aikaan. Se vaikuttaa myös meidän lapsiin. He heräilevät ja taistelevat uudelleen nukahtamisen kanssa. Meidän perheessä asuu siis joukko kuuhulluja, siihen uskon nyt. Täysikuu jollain tapaa virkistää ihmisiä mutta ihmissusien olemassaoloa joudun kuitenkin vielä miettimään hetken. Hihii. Mutta se vitsailusta nimittäin täysikuu käynnistää myös eri eläinlajeissa outoja käyttäytymisreaktioita ja jostain luin mm. että kissojen ja koirien tapaturmat nousevat neljänneksellä täydenkuun aikaan. Sen lisäksi myös mm. korallit ja koppakuoriaiset käyttäytyvät oudosti. Vaikka on olemassa monia veikkauksia, tutkijat eivät tiedä minkä takia kuu vaikuttaa eläviin olentoihin tällä tavalla. Jännittävää, ehkä vain kaikki olemme kuuhulluja?!

Vaikuttaako täysikuu sinun unenlaatuun?

-Såfin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti