2020/03/20

Haaste: positiiviset asiat juuri nyt

Somessa leviää haaste jonka tavoite on kääntää tämä meidän maassa vallitseva tilanne edes jotenkin positiiviseksi. Siinä pyydetään ihmisiä listaamaan niitä asioita joilla yllättäen on ollut positiivinen vaikutus omaan elämään tässä puolipysähtyneessä tilassa. Minä mietin samaa jo aiemmin. Ensin kuvittelin, että tämä kotona työskentely olisi rentoa, ei työmatkoja, laittautumista jne. - mutta pikkuhiljaa myös tämä alkaa olemaan riittävästi. Kahdeksatta päivää etätyössä on jo tehnyt tehtävänsä. Kaipaan takaisin konttorille. Kaipaan normaalia arkea. Kaipaan lounaita kollegojen kanssa. Mutta kyllä tässä on monia asioita minkä johdosta myös minä olen iloinen. Ne eivät vain ehkä olleet ne asiat joiden takia kuvittelin iloitsevani. Alla siis lista niistä asioista joista iloitsen erityisesti juuri nyt. 

Monipuolinen ja erilainen kuntoilu. Me olemme perheen kanssa päättäneet panostaa kuntoiluun ja urheiluun. Tämä on vaikeampaa nyt kun urheiluharrastukset ovat tauolla. Mutta olen niin iloinen siitä, että olemme pystyneet liikkumaan jopa monipuolisemmin nyt kuin aiemmin. Me olemme koko perhe osallistuneet jääkiekkojoukkueen virtuaalitreeneihin. (Ai p%!#le minulla on reisilihakset kipeinä). Olen itse lämmitellyt ja nostanut sykettä paino-hulahulalla, ja otimme esille pyörät jo hieman nopeutetulla aikataululla. Lisäksi olen kävellyt, kävellyt ja kävellyt. Iltaisin olen rentoutunut joogan avulla. Tänään yritän vetää koko perheelle venyttely ja kehonhuolto tuokion rankan kuntoiluviikon päätteeksi. Vaihtelu virkistää, myös liikunnassa ja siitä olen nyt todella iloinen!

Madaltuneet kustannukset ja pienemmät päästöt. Koska teemme vähemmän ja liikumme vähemmän säästämme sekä luontoa että lompakkoa. Tämä ei ole kestävää mitenkään pidemmällä aikavälillä ja myös meillä jännitetään miten tilanne tulee vaikuttamaan talouteen pidemmällä aikavälillä. Just nyt tuntuu hyvältä, että jää muutama penni ylimääräistä jää taskuun. 

Saamme tutustua koulutyöskentelyyn ja olla enemmän läsnä. Minusta on ollut todella kiva nähdä tarkemmin minkälaisia tehtäviä meidän koululainen tekee päivän aikana. Toki tämä on myös vienyt meiltä vanhemmilta resursseja, mutta kolikolla on myös kääntöpuoli. Pääsemme tutustumaan ja olemaan enemmän läsnä (ainakin hetkellisesti) meidän koululaisen elämässä. Tämä on kivaa.

Aikaa ruuanlaitolle. Koska meillä nyt on enemmän aikaa myös iltaisin olemme tehneet ja valmistaneet enemmän kotiruokia kuin koskaan. Toistaiseksi olemme vielä menneet perinteisellä linjalla ja syöneet kanaa ja riisiä, bataattikeittoa ja nacho-salaattia. Huomasin kuitenkin että seuraavaan kauppalistaan kirjasin jo jotain aineksia tulevia ruokakokeiluita varten. Nyt on aikaa tehdä uuniruokia ja paistaa matalalla lämmöllä erilaisia herkkuja uunissa. Niistä lisää ensi viikolla blogissa. 

Paluu perusasioiden ääreen. Minä tarvitsin tämän herätyksen. On hyvin pysäyttävää huomata miten rauhallista elämä oikeasti voisi olla ilman harrastuksia ja ilman muita sovittuja kaveritreffejä. Minun stressitaso on (poislukien meidän kiireisistä työpäivistä) todella matala juuri nyt. Tavoitteita seuraavalle päiville ei ole. Tai jos on niin ne ovat "teen palapelin valmiiksi" tai "jaaa.. voisipa vaikka lukea vähän kirjaa". Olen rauhallisempi ja tasapainoisempi, mutta en suinkaan ainakaan vielä täysin aikaansaamaton.

Meikittömänä on kivempaa. Vaikka minä pidän lukuisia palavereita päivässä nyt videon välityksellä niin voin sanoa, että kotikonttorilla tosiaankin on rennompaa sen suhteen miltä näyttää. En ole käyttänyt juuri ollenkaan meikkejä tänä ajanjaksona. Myös hiuslakkaa ja muita tököttimiä kuluu todella paljon vähemmän. Tekee hyvää iholle, mutta myös luonnolle. (Toki peseydymme, harjaamme hiukset jne. hahaa..)

Koko perhe nukkuu puoli tuntia pidempään joka päivä. Uusi aikataulu mahdollistaa sen, että heräämme vasta puoli kahdeksalta joka päivä. Tämä on n. puoli tuntia myöhempään kuin normaalisti. Lisääntynyt unimäärä tekee hyvää ja pikkuhiljaa muuten arjessa oleva väsymys väistyy. Aika bueno. 

Mistä vaikutuksista sinä iloitset juuri nyt?

-Såfin

1 kommentti:

  1. Mä nautin, kun herätyskello ei pirise. Se lähinnä nauraa kainalossa :D Myös minuuttiaikataulujen puuttuminen on hyvinkin vapauttavaa. Lisäksi koko perhe voi nyt harrastaa yhdessä ja oppia uutta.

    VastaaPoista