2019/03/01

"Älä osta mitään kuukausi" on ohi - minkälaiset tulokset olivat?

Tuntuu huikealta istua tässä ja sanoa, että onnistuin. Olin kokonaisen kuukauden ostamatta mitään - en sortunut! Pääsääntö kuukauden aikana oli se, että ruokaa sai ostaa, mutta yritimme elää säästeliäästi myös sen suhteen. Söimme ruokia pakkasesta ja yritimme käyttää hyödyksemme olemassa olevia ruoka-aineita kuivakaapista, jottei ne pilaantuisi ja menisi hukkaan. Kaikki tämä työ on johtanut aikamoiseen tulokseen. Ensinnäkin olen onnistuneesti "nollannut" ostokäyttäytymiseni ja olen opettanut itselleni vaihtoehtoisia käyttäytymismalleja ostamisen tilalle. Vaikka kuukauden tavoite ei ollut ollenkaan se, että säästäisin rahaa niin tietty se oli sivuvaikutus. Minua hävettää sanoa tämä ääneen, mutta minä säästin viime kuussa 1800 euroa koska en ostanut mitään. Säästynyt summa tuntuu huikean hienolta, mutta se mitä se kertoo minusta on se joka tässä hävettää. Tuon verran minä ilmeisesti kulutan kaikkeen "ekstra tavaraan" kuukaudessa..

Pohdin aiemmin sitä mitä aion tehdä kun "älä osta mitään"-kuukausi on ohi. Sovin itseni kanssa muutamista pelisäännöstä. On selvää, etten kuukaudesta toiseen pystyisi olemaan ostolakossa samalla tavalla kuin nyt olin. Meidän on esimerkiksi tässä kuussa sijoitettava uuteen rikkaimuriin eteiseen, koska vanha hajosi juuri sopivasti helmikuun alussa. Lisäksi joudumme myös hankkimaan pojille kevätvaatteita. Silti uskon, että pystyn löytämään kultaisen keskitien kaikkeen kuluttamiseen. Helmikuun ostamattomuus oli monella tavalla äärimmäistä. Askartelimme, pengoimme kaappeja ja lainasimme tavaroita jottemme joutuneet ostamaan mitään. Koristelin jopa kuopuksemme synttärikakun eripari kynttilöillä jotka sattuivat löytymään yhden kaapin perukoilta. Kohtaamistani haasteista kirjoitin jo ihan oman blogi-postauksen. Tällaiseen äärimmäisyyteen en pysty tavallisessa arjessa mutta on selvää, että tämä mennyt kuukausi on opettanut ajattelemaan asioita uudelta kantilta. Aina ei tarvitse ostaa. Aina on olemassa myös muita vaihtoehtoja. 

Tämän ostamattomuuden keskellä olen myös innostunut siivoamaan kaappeja ja karsimaan turhaa tavaraa. Kaappeihin ilmestyy paljon tilaa kun ei osta mitään karsitun tavaran tilalle. Ai että - siistit kaapit tekevät iloiseksi ja kunnollinen järjestys vähentää stressiä. Tulevina kuukausina uskon siis, että jatkan ostamista mutta 90% tavaroista jää nyt kauppaan. Jatkossa harkitsen jokaista ostoa hyvin tarkkaan - aivan eri tavalla kuin ennen. Nyt minä hallitsen ostamista, eikä ostaminen minua.

Oletko sinä koskaan ollut näin pitkään ostamatta mitään?

-Såfin

PS. Kiitos kaikille kanssa-tsemppaajille, etenkin teille jotka yhdessä minun kanssa olitte ostolakossa! Ollaan itsestämme ylpeitä. Ja kiitos myös teille jotka olette sivullisina uhreina joutunut kuuntelemaan liiallista innostustani tätä koko aihetta kohtaan :)

1 kommentti:

  1. Aika monet joutuvat tähän 'äärimmäisyyteen' ihan tavallisessa arjessa. Kun ei vain ole varaa ostaa ruoan lisäksi mitään muuta ja sitäkin pitää katsoa säästeliäästi.

    VastaaPoista