2020/01/23

Käsien ja jalkojen pistely ja puutuminen

Minulla on viime viikkoina ollut ikävä ongelma. Lontoon reissumme jälkeen kun palasimme kotiin, minun niska oli jäykistynyt oikein kunnolla. Nukuin reissussa 4 yötä erilaisella tyynyllä kuin mihin normaalisti olen tottunut. Lopputulema oli ikävä kipu niskassa joka ei tuntunut menevän pois tavanomaisella venyttelyllä. Jatkoin siitä huolimatta normaaleja liikkumisharrastuksiani ja heti reissusta palauduttuamme osallistuin melko rankkaan flow hot joogaan. Tunnilla olimme pääosin käsien varassa erilaisissa asennoissa ja kuumuus tietenkin avaa lihakset. Mutta auta armias kun ja jos lihakset jäävät kramppiin väärään asentoon tunnin jälkeen. Niin minulla kävi. Yhtäkkiä koko yläselkä oli aivan totaalisen jumissa. Ajattelin, että kompensoisin tilannetta juoksemalla tunnin verran spinnerillä jossa myös kädet ovat mukana liikkeessä. Yläselkä kokonaan pois pelistä kompensoin tietenkin alaselkälihaksilla ja lopputulema ei ollut kovin miellyttävä. Koko selkä oli nyt lukossa ja aloin kokemaan pistelyä ja puutumista käsissä ja jaloissa. 

Ensin tietenkin vakuuttelin itseäni, että olin kuolemansairas. Nukuin huonosti ja mietin mitä lääkäri sanoisi. Pelkäsin, että selässäni oli jotain muutakin vikana ja joutuisin leikkaukseen tai että minulla olisi jokin parantumaton sairaus joka veisi tunnon lopullisesti käsistä ja jaloista. Tiedätte nämä normaalit ajattelukehät. Kun tilanne ei ottanut helpottaakseen ja totesin, että kotivenyttely ei enää auta minun oli tehtävä jotain asialle. Järeemmät aseet käyttöön niin sanotusti. Buukkasin itseni rullavenytykseen ja sen jälkeen parin päivän päähän myös hermorata-hierontaan. Päätin myös käydä ylimääräisellä, hieman kevyemmällä venyttelevällä joogatunnilla. Se lähtee millä se on tullutkin?! Loppujen lopuksi sain todeta, ettei kyseessä ehkä sittenkään ollut mikään niin paha asia kuin olin pienessä päässäni kuvitellut. Pistely ja puutuminen alkoi venyttelyissä, joogassa ja hieronnassa heti helpottamaan. Vieläkin jäykkyyttä on ja pientä puutumista esimerkiksi työpäivän jälkeen mutta akuutti vaihe on jo ohi. Huh. Ei kiva kokemus. Sain kertalaakista todeta, että ikää on tullut lisää ja keho kaipaa jo lisää huomiota niin venyvyyden kuin lihaskunnon kanssa.

Oletko sinä joskus kokenut jotain vastaavaa?

-Såfin 

PS. Ja niin, hermorata eli kiinalainen hiraeth hieronta oli superhyvä. Jäin heti koukkuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti