2019/04/10

Värikäs Trondheim

Lomamme aikana Pohjois-Ruotsissa päätimme, että halusimme viedä lapset rajan yli Norjaan. Tämän myötä he olisivat valloittaneet kaikki pohjoismaat, tai siis ainakin vieraillut jokaisessa maassa: Suomessa, Ruotsissa, Tanksassa, Islannissa ja Norjassa. Huikea saavutus näin pienille tyypeille. Reilun 100 kilometrin päästä Åresta sijaitsee yksi Norjan kauneimmista kaupungeista, Trondheim, joka on kuuluisia värikkäistä rakennuksistaan ja huikeista maisemistaan veden ja vuorten äärellä. Kun sääkartta näyttii koleaa ja lumisateista laskettelusäätä pakkasimme eväspussit ja lähdimme ajamaan vuorijonon yli kohti Norjaa. Matkan varrella ihailimme todella kaunista luontoa ja illan tullen samalla matkalla takaisin näimme usvan laskeutuvat vuorten yli ja maisema oli aivan aavemaisen kaunis. Rajan kohdalla meitä ei pysäytetty mutta onneksi olimme varautuneet ottamalla passit mukaan matkaan, sillä n. 15 kilometriä myöhemmin poliisiauto ajoi sireenit ulvoen meidän perään ja halusivat tutkia meidän auton tarkemmin. Se oli jännittävä kokemus meidän pikkupojille (ja myös meille aikuisille). Kun etsintä ja passintarkastukset olivat valmiita saimme jatkaa matkaa. Seuraavassa mutkassa odotti jo seuraava poliisiratsia ja meille tuli sellainen olo, että polisii etsi samantyyppistä autoa kuin meidän. Lopulta n. muutaman tunnin matkanteon jälkeen pysäköimme automme Trondheimin aurinkoiseen keskustaan ja lähdimme tutkimaan paikkoja..

Olimme etukäteen tutkineet mitä juttuja halusimme nähdä ja tehdä Trondheimissa. Ehdottomat "must do:t" Trondheimissa on värikkäiden talojen ihaileminen vanhalta sillalta, Kristiansten festing- linnoituksen näkeminen ja sen muureille kiipeäminen sekä tietenkin tuoreen Norjalaisen kalan syöminen. Tämä tuntui lähestyttävältä listalta lasten kanssa ja lähdimme kävelemään keskustan halki kohti vanhaa siltaa. Ihmiset olivat iloisia ja kaikki hakivat katsekontaktia tervehti toisiaan. Kun pääsimmme koristeelliselle vanhalle puusillalle näimme kuuluisian näkymän joen yli: Värikkäät talot jotka Venetsialaiseen tyyliin oli rakennettu veteen paalujen päälle. Paikalla oli jonkun verran turisteja ihailemassa kauniita taloja, mutta tungosta ei kuitenkaan ollut. Todella kaunis paikka.

Seuraavaksi lähdimme etsimään ruokapaikkaa ja päädyimme hyvin erikoiseen ja erittäin perinteiseen paikkaan nimeltä Baklandet Skydsstation vanhan sillan läheisyydessä. Jos joskus saat vierailla Trondheimissa, käy tässä ravintolassa - lupaan että se on vierailemisen arvoinen. Yksikään tuoli ei ollut samanlainen, seinillä roikkui norjalaista perinteistä taidetta, kuvia kuningasperheestä ja tuoleja koristeli ristipistostyynyt. Tiskillä ihmiset eivät kysyneet hintoja vaan sitä, milloin kala oli pyydystetty. Tilaamamme lohikala oli nostettu toissapäivänä ja maistui aivan erinomaiselta. (Vink: ravintolassa ei kuitenkaan kannata vääntää kättä niin kuin meidän pojat tekivät, sillä siinä voi kaataa esimerkiksi kukkavaasin. Heh.)

Päivän viimeinen etappi oli kiivetä suurelle linnoitukselle josta oli hienot näkymät koko kaupungin yli. Me päätimme kiivetä sinne jalan ja pojat jaksoivat hienosti perille asti. Näimme hienosti miten Trondheim-laakson toisella puolella satoi ja miten aurinko paistoi kaupungin yllä. Pojat innostuivat etenkin tykeistä. Ainut miinuspuoli oli se, että juuri sulannut lumi oli jättänyt maan ja nurmialueet todella märiksi ja meillä oli vain kaupunkikengät jalassa. Lopulta kävi pieni vahinko, sillä KUMMATKIN pojat liukastuivat märässä nurmirinteessä ja heidän farkut olivat ihan yltäpäältä kylmässä märässä mudassa. Ai että - eihän meillä ollut varavaatteitakaan mukana. Mutta hei, pääsimme piipahtamaan paikallisessa ostoskeskuksessa josta ostimme pojille kokonaan uudet vaatekerrastot. Vastoinkäymisistä huolimatta Trondheim oli aivan todella hieno paikka ja tulemme varmasti käymään täällä uudestaan!

Trondheim top 4:
1. Ylitä raja ja saa rajapoliisit perääsi sireenit päällä
2. Ihaile matkalla kaunita vuoria ja joudu uudestaan poliisiratsian pysäyttämäksi
3. Syö lohta ja väännä kättä norjalaisessa lounasravintolassa ja kaada samalla kukkavaasi kumoon
4. Kiipeä linnoitusalueelle, liukastu märällä ja erittäin mutaisella nurmella ja osta kokonaan uusi vaatekerrasto.

Elämä on (hymyilemisen arvoinen).

-Såfin

1. Kauniita kuvia! Ja noiden kommellusten ansiosta muistatte tämän matkan varmasti aina.