2018/09/07

Se puhuttu lapsiluku

Minulta kysytään nykyään melkein päivittäin meidän lapsilukua. Ei sitä mikä se on nyt vaan sitä onko se lopullinen. Naurahdan kaikille, että en jaksaisi enää vauvaa, mutta ne muutamat jotka tuntevat minut hyvin tietävät, ettei tämä ole ihan täysi totuus. Mietin myös pitkään onko tämä aihe josta ollenkaan haluan kirjoittaa täällä blogissa, sillä se on hyvin henkilökohtainen. Olen kuitenkin aiemminkin saanut apua kirjoittamisesta. Se selkeyttää ajatuksiani ja on minulle ikäänkuin terapiaa. Niinpä päädyin pohtimaan tätä asiaa yhdessä teidän kanssa.

Meillä on siis nyt kaksi ihanaa poikaa: 4- ja 7-vuotiaat, jotka kummatkin alkavat olemaan siinä iässä, että pärjäävät monessa asiassa itse. Omat käteni ovat vapautuneet muihin hommiin, kun en enää kanna taaperoa sylissä tai en joudu vaihtamaan vaippoja, syöttämään tai imettämään. Monessa mielessä meidän elämä tuntuu tällä hetkellä super helpolta. Jotenkin huokaisen helpoituksesta ja totean, että selvisimme siitä. Selvisimme vauva ja taaperoajasta. Samalla minuun iskee haikeus siitä, että pienlapsiaika olisi ohi jo nyt. Rehellisyyden nimissä minulla on ikävä sitä, että joku tarvitsee minun syliä ja juoksee turvaan jalkojeni taakse piiloutuakseen isolta pahalta maailmalta. Toisaalta minua hirvittää ajatus siitä, että joutuisimme "aloittamaan alusta". Minua hirvittää ajatus liian suuresta ikäerosta meidän vanhempiin lapsiin. Minä en myöskään tykkää ajatuksesta, että joutuisin taas kerran laittamaan oman urani tauolle, luopuisin monesta liikuntaharrastuksesta hetkeksi ja muutenkin joutuisin kieltäytymään monesta asiasta josta nautin. 

Minä olen kuitenkin aina luullut, että haluan kolme lasta. Kun toinen lapsemme syntyi mieleeni juolahti ensimmäistä kertaa pieni ajatus siitä, että tämä on ehkä meidän toinen ja viimeinen lapsi. En ehkä koskaan haluaisikaan sitä kolmatta vaikka aina niin olin kuvitellut. Ei siksi, etten pidä lapsista, vauvoista tai raskausajasta vaan koska koin, että meidän voimavarat eivät riittäisi. Kun kuopuksemme oli 2-vuotias harkitsimme todella paljon kolmatta lasta. Olen tyytyväinen, ettemme päätyneet silloin yrittämään lasta. Olin oikeassa, voimavarat eivät olisi ritttäneet. Olimme hautautua projekteihin ja stressi toi minulle jopa sydänvaivoja nyt muutaman vuoden kestäneen rakennusprojektimme ja monen muun seikan takia. Olin (olen edelleen) helpottunut silloisesta päätöksestämme ja aloin samalla käsittelemään asiaa, että olosuhteet johtivat siihen, että minusta tuli kahden eikä kolmen lapsen äiti.

Asia myllertää erityisesti mielessä nyt, koska olen vierestä saanut seurata pikkusiskojeni raskauksia ja heidän esikoisten vauva-aikaa. (Oi kuinka ihania ne vauvat ovatkaan?) En varsinaisesti koskaan ole tehnyt päätöstä siitä, että me emme enää yrittäisi kolmatta lasta. Olosuhteet ovat vain vieneet meidät siihen suuntaan. Elämä on nyt helppoa ja meidän perhe tuntuu täydelliseltä juuri sellaisena kuin se on. Kaikki keskeneräiset asiat vaativat kuitenkin päätöksen, jottei ne jäisi vaivaamaan. Siksi uskon, että meidän pitää tulla johonkin lopputulokseen, oli se sitten mikä tahansa.

Lopuksi haluan tarkentaa, että nämä ovat pelkästään minun omia ajatuksiani ja päätöksiin vaikuttaa tietenkin yhtä painavasti myös meidän isi-ihmisen mielipiteet. 

Onko joku muu paininut samojen ajatusten kanssa?

-Såfin

PS. Tiedän, että lapsia ei tuosta noin vain hankita ja että monet painivat lapsettomuuden kanssa. Tällä tekstillä en halua loukata ketään vaan tämä on yksinkertaisesti minun omien ajastusten käsittelyä minulle vaiken kysymyksen tiimoilta.

4 kommenttia:

  1. Me olemme useamman kerran joutuneet aloittamaan vaipparumban uudelleen, mutta ikäeroistaan huolimatta lapsilla on todella hyvät ja läheiset välit pikkuisen kanssa. Hän on siis perheemme lellikki, mutta valehtelisin jos väittäisin, ettei se elämä hänen kanssaan juuri nyt voimavaroja syö. Ainakin omassa kehossani yöheräilyt yms. alkaa olemaan jo ihan äärirajoilla, mutta en tiedä onko taustalla 8 vuoden huonot unet vaiko ikä. Päivääkään en silti vaihtaisi pois♥

    Itse uskon vakaasti siihen, että sen kyllä syvällä sisimmässään tietää milloin perhe on "valmis". Toki vauvat ovat aina ihania ja vauvakuume voi vaivata, mutta sydän kyllä tietää. Eriasia on milloin sitä sisäistä ääntään osaa tulkita oikein. Uskon myös, että samasta syystä jokaiselle tapahtumalle on aikansa. esim. meidän lapset on varmasti tarkoitettukin isommilla ikäeroilla, koska muuten olisimme olleet täysin loppu. Kyllä elämä on ihmeellistä :D

    VastaaPoista
  2. Hei! Päädyin vähän vahingossa blogisi lukijaksi, kun ysiluokkalaisen poikani kotitehtävään piti saada esimerkki perheblogista ja sen sisällöstä. En ole koskaan seurannut blogeja, mutta teidän kalajuttu oli kiinnostava blogeja nopeasti selatessani ja kivasti kirjoitettu, joten päätin aina silloin tällöin vilkaista mitä uutta blogista löytyy. Olet ainoa jonka blogia seuraan.

    Nyt päätin rohkaistua ja jopa kommentoida!

    Lapsiluku on toki kimurantti asia kaikin puolin, mutta itse olen samaa mieltä, että lapsilla ei saisi olla liian pitkää ikäeroa. Tosin mikä on liian pitkä? Jos nyt ajatellaan, että vuoden kahden sisään teidän perheeseen tulisi vielä yksi lapsi, niin se ei olisi kovin pitkä ikäero. Mutta mitä lähemmäs mennään kymmentä vuotta, niin en enää suosittelisi. Itselläni on siskon kanssa yli kymmenen vuotta ikäeroa ja se on melkein kuin emme olisi samassa perheessä edes olleet. Elämäntilanteemmekin ovat koko ajan aivan erilaisia. Vaikka siskostani Todella pidän, niin joskus mietin, että olisi kiva olla syntynyt pienellä ikäerolla.

    Ymmärrän täysin puheet omasta ajasta ja urasta ja siitä, että on vähän helpompaa, kun lapset ovat omatoimisempia!

    Itse mietin aikanaan jopa neljää lasta, mutta rankat raskaudet ja väsymys päättivät puolestani asian. Olen siitä onnekas, että sain tytön ja pojan, joten pääsin sisään molempien maailmaan. Ei jäänyt mietityttämään, että millainenhan olisi hoitaa tyttöä/poikaa.

    Kuunnelkaa omaa jaksamista ja miettikää tarkkaan oletteko valmiita vielä kerran käymään sen kaiken ihanuuden ja kamaluuden läpi. Päätittepä mitä tahansa, niin toivon teille sisäistä rauhaa ja iloa päätöksestä!

    -Johanna-

    VastaaPoista
  3. Itse pohdin samoin aikoinaan: kahden jälkeen loppui voimat ja vannotin miehelle, että unohdetaan haave kolmannesta. Kunnes nuoremman ollessa parivuotias tarttui muhun lapsikuume odottavilta kavereilta. (Mulla ei oo ollut vauvakuumeita, oon vain haaveillut siitä ajasta, kun lapset on isompia. Tai siis toisin sanoen viisihenkisestä perheestä.) Sovittiin, että annetaan kohtalolle mahdollisuus "pieni mahdollisuus" tuoda meille vauva, ja niin me vähän yllätykseksemmekin saimme kolmantemme. Näin sen piti mennä. Nyt on vahva tunne, että perhe on valmis. Mutta toisaalta, tunne on vain tunne, useimmiten elämä etenee niistä riippumattomiin suuntiin.

    Äitini sai neljännen lapsensa 9 vuoden ikäerolla edelliseen sisarukseen. Ei harmitellut neljännen saamista, mutta sitä on surrut, etteivät "hankkineet" sille vielä yhtä kaveriksi. Olivat pitkään kolmestaan, mistä iltatähti oli välillä vihainen. 😉

    Tsemppiä pohdintoihin ja suunnitelmiin! 💕 (Mulle kolmannen lapsen äitiys on ollut voimauttavinta. Joka kriisiä ei äitinä tarvitse käydä uudelleen läpi ja monella lailla on PALJON helpompaa. 😉)

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista