2017/02/16

Pari sanaa bloggaamisesta

Olen harrastanut bloggaamista jo melkein kolme vuotta ja tässä ajassa siitä on tullut minulle erittäin rakas harrastus. Blogin kautta pidän päivittäin yhteyttä samanhenkisiin tyyppeihin ympäri Suomea ja se on minulle valtava voimavara. Myös silloin kun muuten on ankeaa, bloggaaminen saa minut ajattelemaan positiivisia asioita. Selaan viikottain vanhoja kirjoituksiani ja palaan niiden kautta mielessäni niihin tunnelmiin ja tunteisiin joita silloin tekstejä kirjoittaessa koin. Tämä blogi toimii minulla siis päiväkirjana, päivittäisenä terapiaistuntona, kontaktipintana ihmisiin ja ennen kaikkea paikkana jonka kautta voin kananvoida inspiraatiotani. Saan usein kysymyksiä bloggaamisesta ja siitä miten minulla näin uraihmisenä ja äitinä on aikaa tällaiselle harrastukselle. Lisäksi minulta kysytään myös miten toimin ja onko minulla tiettyä systeemiä tai rutiinia bloggaamisessa ja mistä keksin aiheita kirjoittamiseen..

Aktiivinen bloggaaminen vaatii (oikeasti) paljon suunnittelua. Itse julkaisen noin keskimäärin kuusi kirjoitusta viikossa. Minun bloggaamisaika on päivittäin illalla sen jälkeen kun lapset ovat menneet nukkumaan. Kello 21-22 minut löytää siis läppäri sylissä miedän kodin olohuoneesta. Minä ajastan kaikki blogikirjoitukseni sopivalle ajankohdalle ja julkaisen yleensä edellisenä iltana kirjoittamani tekstin seuraavana aamuna. Mietin etukäteen blogikirjoitusten aiheita ja päätän mitä aiheita haluan käsitellä sillä viikolla. Olen myös tänä vuonna ottanut käyttöön superhyvän työkalun nimittäin Bloggaajan-kalenteri:n. Tämä kalenteri auttaa minua näkemään ja jäsentelemään viikot kokonaisuuksina ja ruksailen sinne myös postaus-ideoitani. Jokaisena päivänä merkitsen kalenteriin  mitkä valokuvat, aiheet ja yhteistyöt ovat sillä hetkellä ajankohtaisia.

Et ehkä ylläty kun kerron, että minulla on jatkuvasti n. 20 otsikon lista niistä aiheista mistä haluaisin kirjoittaa. Joskus harvoin jos minulla ei ole postausideoita, mietin aina mennyttä päivää ja nostan mieleeni yhden kyseisen päivän tapahtuman josta haluaisin kertoa kavereilleni. Tästä yleensä seuraava blogikirjoitus muodostuu. Samalla minulle jää jokin pieni muisto jokaisesta päivästä. Rehellisyyden nimissä kärsin hyvin harvoin ideoiden puutteesta mitä tulee postaus-otsikoihin. Suurempi ongelma on ollut karsia ja päättää mistä juuri sinä päivänä olisi hyvä kirjoittaa. 

Vaikka tämä kaikki kuulostaa erittäin suunnitelmalliselta en ota siitä lainkaan stressiä. Olen sitten ehkä luonteeltani sellainen henkilö joka tykkää järjestelmällisyydestä. Ennen kaikkea tämä bloggaaminen on minulle sitä omaa aikaa. Suon itselleni hetken jokaisena iltana uppoutua omiin ajatuksiin ja miettiä menneen päivän kulkua. Se, että saa olla uppoutuneena omiin ajatuksiinsa sormet rauhallisesti nojaten tietokoneen näppikseen on oikeasti ihan luksusta!

-Såfin

//Bloggaaja-kalenteri saatu//

6 kommenttia:

  1. Tuo kalenteri täytyykin katsastaa, sillä pidän kaikista listoista, aikatauluista yms. Tulee tehokas olo ;)
    http://westendmum.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se on ihan huippu! :) listailen siihen asioita joka viikko ja saan paremman näkymän blogi-viikosta sen avulla!

      Poista
  2. Tuo kalenteri olisikin loistava juttu, kun minä olen vähän tälläinen tuuliviiri, niin saisi ehkä ne miljoonat asiat jotka pyörivät mielssä, paperille, niin selkeyttäisi varmasti bloggaamistani paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe.. juu, siihen saa hyvin listattua asioita ja ruksailtua myös mistä postauksesta puuttuu kuvat jne. Kyllä meitä bloggaajia hemmotellaan tällaisilla työkaluilla :)

      Poista
  3. Wau, sait kyllä asian kuulostamaan yhtä aikaa tosi järjestelmälliseltä, suunnitelmalliselta ja kuitenkin rennolta :) Itseä eniten nyppii se, kun päivässä on jo 8h tietokoneen ääressä, niin en haluaisi sitä enää tehdä kotona :/ Siksi esim. omat blogien lukemiset jää melkein järjestään viikonlopulle. Haaveissani äitiyslomalla jäisi jotenkin enemmän aikaa ja intoa bloggaamiselle, vaikka tiedän, että se voi olla kaukainen haave, jos/kun vauva ei anna nukkua ja kolmevee vie loputkin mehut :) No, nähtäväksi jää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa.. Juu, kai tää on vaan minun tapaista! Kaikki pitää olla järjestelmällistä, suunniteltua ja listattua etukäteen. Ilman suunnitelmia stressaisin tätä bloggaamista paljon enemmän.. :) Mammalomalla sinulla tulee varmasti olemaan intoa bloggaamiselle eri tavalla, vaikkakin siinä on kädet melko täynnä. Sitä kaipaa kuitenkin omaa aikaa ja tapaa kanavoida omia ajatuksia <3

      Poista