2018/10/15

Pari sanaa selfieistä

Minun täytyy myöntää, että en koskaan ole ollut kovin hyvä selfieiden ottamisessa. Tähän on monta syytä. Ensimmäinen on se, että olen ajatellut, että selfieiden ottamisessa on pieni ripaus itsekkyyttä. On eri asia ottaa "selfie-kuvaa" yhdessä kavereiden kanssa - siinä yritetään tallentaa yhteistä hetkeä.  Se on se perinteinen selfie joka hämmentää minua. Tajuan tietenkin, ettei tämä ole koko totuus. Joskus on kiva ottaa selfie esimerkiksi erikoisessa paikassa. Selfien ottaminen Eiffeltornin vieressä on ihan ok. En tarkoita, ettei aika-ajoittain olisi kiva nähdä ihmisten selfie-kuvia, tottakai on. Toinen (ja painavampi) syy on se, että minua todellakin hävettää pysähtyä ottamaan selfietä niin, että joku näkisi tilanteen. En tiedä mitään kiusallisempaa kuin poseerata oman kameran edessä ja etsiskellä täydellistä kuvakulmaa niin, että joku näkisi. Ikäänkuin peilailisi omaa naamaa muiden edessä. Melkein kaikki ottamani selfiet ovat siis otettu "salaa" silloin kun olen ollut yksin. Hullua, ehkä? Vanhanaikaista, kyllä! Ja älkää ymmärtäkö väärin, minusta ei ole noloa tai kummallista poseerata kameran edessä kun valokuvaus tehdään perinteisellä tavalla.

Kun hetki sitten tajusin, että minä melkein puutun kokonaan meidän perheen valokuvista päätin, että jollei muuten, niin selfieiden kautta minun on yritettävä olla mukana edes pienessä osassa meidän kuvista. Olen siksi viime vuoden aikana yrittänyt opetella selfieiden ottamista erilaisissa tilanteissa. En omista selfie-keppiä ja huomaan heti, että sellaisen omistaminen olisi melkein suotavaa jos haluaa tallentaa itsestään muuta kuin puolet naamasta. Heh. Kun viimeksi olimme reissussa minusta tallentui jopa kuva tällaisesta "nolosta" selfie-hetkestä. Huvittavaa. 

Kyselin lapsilta mitä he ovat mieltä selfieiden ottamisesta ja he eivät oikein ymmärtäneet miksi se olisi jotenkin outoa. Meidän vanhempi poitsu vain kohautti hartioita ja sanoi, että on ihan ok ottaa kuvia itsestään. Ehkä tämä on sukupolvikysymys. Ehkä minä jokus vielä opin selfieiden ottamisen niin, etten koe sitä kiusalliseksi. Siihen asti tulen kuitenkin jatkaa käytäntöä siitä, että otan selfiet silloin kun kukaan muu ei näe. Kävelylenkillä aion edelleen odottaa, että olen ohittanut vastaantulevan lenkkeilijän ja tulen edelleen pyytämään jonkun muun ottamaan kuvan juhla-asustani jos se on tallentamisen arvoinen. :)

Osaatko sinä ottaa luontevia selfieitä? Otatko selfieitä myös muiden ihmisten nähden?

-Såfin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti