2016/05/05

Se ensimmäinen venereissu

Lip-Lop-Liplatus, plotteri, solmut, fenderit.. joo.. meillä on alkanut veneilykausi! Viime kesänä ostimme uuden veneen ja veneilimme ahkerasti koko kesän ainakin sääolosuhteisiin nähden. Pidempiä retkiä emme tehneet kovin montaa, mutta silti vietimme aika monta päivää ja iltaa "kelluessa" Helsingin edustalla ja teimme useampia retkiä lähellä sijaitseviin saariin. Nyt kun kuherruskuukaudet uuden veneemme kanssa on ohi voin kertoa, että olemme edelleen aivan yhtä innoissamme. Tai oikeastaan tänä vuonna olemme ehkä jopa vielä vähän enemmän fiiliksissä - sillä toisin kuin viime vuonna meidän nuorempi herra jopa istuu paikoillaan (joskus). Viime vuonna harjoittelimme rantautumista yhden aikuisen voimin, sillä minä istuin melkein poikkeuksetta kaksi lasta sylissä isi-ihmisen häärätessä veneen ohjaamisen parissa ja minä lahjoin lapsia jäätelöllä ja leffailloilla jos olisivat kiltisti koko venereissun. Hahaa.. Tänä vuonna meidän kaksi poikaa saattavat jopa istua vierekkäin rauhassa pienissä oransseissa liiveissään.

Korkkasimme tämän vuoden veneilykauden vappuna yhdessä meidän kaveriperheen kanssa. Söimme napamme täyteen hyvää ruokaa veneen ollessa vielä laiturissa kiinni ja lähdimme sitten katselemaan vappuväkeä mereltä päin. Meidän veneeseen mahtuu kaikenkaikkeaan 12 henkilöä ja nukkumapaikkoja on 6, mutta neljä aikuista ja neljä pientä lasta täyttää tilan aika tehokkaasti - etenkin ne pienemmät tyypit leikkeineen ja temppuineen vie oman tilansa. Tällä kertaa kiipeily, pikkuautoleikit ja veneen ohjaaminen oli meidän pienten merimiesten mieleen. Saimme nauttia oikein ihanan tyyneestä merestä kunnollisessa auringonpaisteessa. Olen niin iloinen, että lapsemme viihtyvät vesillä, sillä ei ole montaa kauniimpaa paikkaa koko maailmassa kuin Suomen saaristo!

Oletko sinä "pikku-pähkinä merihädässä" vai "kunnollinen kipparikalle"?

-Såfin

PS. Sain aiemmin lukija-toiveen, että kirjoittaisin meidän perheen vinkeistä miten lasten kanssa kannattaa toimia vesillä ja lupauduin tarttua haasteeseen. Palailen siis lähiaikoina tähän veneily-teemaan!

8 kommenttia:

  1. Suloisia pikkukippareita♥ Me ollaan maakrapuja, jotka eivät ymmärrä mitään veneiden päälle. Mökilläkin ollaan menty miesvoimin soutaen. Mennyt aikamuoto siksi, että nyt pihassamme odottelee pieni moottorivene, jolla perheen miesväki tahtoisi jo päästä testiajolle. Mua vähän ehkä hirvittää mitä siitäkin tulee :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihii.. :) Veneily on kyllä kivaa - olen varma että hurahdatte täysin! Sitten vaan pelastusliivit niskaan, bensaa tankkiin ja eikun menoksi! <3

      Poista
  2. Oi ihanaa! Nautinnollisia hetkiä vesillä! <3 Ihania kuvia!

    VastaaPoista
  3. Ihania kuvia <3
    Mä olen jotain pähkinän ja kipparin välistä (varmaan kuitenkin enemmän pikku-pähkinä) :D Olen kyllä lähes koko elämäni veneillyt säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta auta armias jos tuuli yltyy ja vaahtopäät nousee.. Siitä en tykkää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Mä oon kyllä sun kanssa tässä suhteen ihan samoilla linjoilla, mä en tiedä mitään kamalampaa kuin olla pienessä veneessä kovan merikäynnin aikana.. Oon kerran tai kaksi ollut keskellä myrskyä pienemmässä veneessä itkemässä tyyliin että "me kuollaan..." Hahaa.. :)

      Poista
  4. Oon ollut vain pari kertaa veneessä, enkä kyllä tykkää soutaa :D Mut purjehtiminen vois olla aika hauskaakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Purjehtiminen on kyllä ihan oma lajinsa - siinä saa olla hermoja ja hieman erilaista pelisilmää kuin moottoriveneen kanssa pelatessa! Itse kävin joskus seilailu-kurssilla.. :D

      Poista