2019/05/10

Kirsikkapuiden loistoa

Yksi minun todo-listalla olevista asioista tänä keväänä oli käydä Roihuvuoren kirsikkapuistossa ihailemassa ihanaa vaaleanpunaista kukintaa. Tänä vuonna varsinainen Hanami, eli kirsikkapuun juhla, järjestetään Roihuvuoressa sunnuntaina 19.5 mutta seurattuani puiston virallisia verkkosivuja huomasin kukinnan olevan jo täydessä vauhdissa. Me ajattelimme strategisesti välttää suuret ihmismassat ja käydä katsomassa kukkia arkiviikolla ja se oli hyvä suunnitelma. Vaikka puistossa oli paljon väkeä niin en voi väittää, että siellä olisi ollut tungosta. Monet olivat varustautuneet kameralla ja joka puolella ihmiset yrittivät tallentaa kukkien hempeää väriloistetta kameraansa. Hieman tuulinen päivä teki tehtävästä hieman vaikeampaa, mutta minä olin tietenkin varustautunut järkkärillä ja sain omasta mielestäni otettua joitain oikein onnistuneita kuvia. Tämä oli minun ensimmäinen kertan puistossa ja olin jotenkin kuvitellut, että puita olisi ollut enemmän. Kirsikkapuut reunustuvat ehkä kolmasosan puiston alueesta. Sain kuitenkin kiinni tunnelmasta kun kävelimme reitin puiston halki näiden hempeästi kukkivien puiden alla.. 

Roihuvuoren kirsikkapuistossa oli eri ikäisiä puita ja istutustyö oli osin kesken ja muutamat puut olivat pieniä ja äskettäin istutettuja. 10 vuoden päästä siellä on lisää hienoja kukkivia puita ja paikalla ehkä kenties vielä enemmän väkeä jotka haluavat nauttia väriloistosta. Yhdestä isohkosta puusta oli katkennut kukkiva oksa, vaikka joka puolella kehotettiin jättämään puut rauhaan. Uskon, että joku on yrittänyt kiivetä puuhun hyvän kuvan saamisen takia. Äh.

Minä olen aina rakastanut kirsikkapuita ja niiden kukkia. Ennen kun minulla oli oma piha, en edes osannut haaveilla omasta kirsikkapuusta. Nyt kun ensimmäistä kertaa sain istuttaa oman pihan alusta alkaen halusin ehdottomasti kirsikkapuun meidän olohuoneen suurten ikkunoiden alle. Kirsikkapuiden kukinta kestää toki vain muutamia viikkoja, mutta se on kaikki sen arvoista. Kirsikkapuut Roihuvuoren puistossa olivat (ainakin pääosin) koristekirsikkapuita, eli niistä ei myöhemmin voi poimia marjoja, mutta kukat ovat senkin edestä kauniita. Meidän oma kirsikkapuu kantaa toivottavasti myöhemmin vielä hedelmää. Olisipa ihanaa joskus leipoa jotain ihka omista kirsikoista.

Oletko sinä nähnyt kirsikkapuiden kukkivan tänä vuonna?

-Såfin

PS. Kiva, että kerrankin saimme koko perheestämme kuvan näinkin ainutlaatuisessa paikassa. MUTTA huomasitko meidän kuopuksen ilmeen? Tyypillistä. Hahaa..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti